Hírek

08 június
2015

Az eurós csekkek itthon is megtalálják a külföldön száguldozót

A magyar autósok által külföldön elkövetett közlekedési szabálysértések miatt kiszabott bírságot három országban is behajthatják a jövőben: Ausztria, Horvátország, Bulgária és Magyarország megállapodást kötött.

A szerződés nem új keletű, az eredeti törvény 2012. október 11-én írták alá. Most a felek az egyezmény adminisztratív és technikai végrehajtási kérdéseiről állapodtak meg. Magyarországon a megállapodást már törvényben rögzítették, a többi országban még várat magára a parlamenti ratifikáció. Amint ez megtörténik, az új szabályok életbe is lépnek.

 

– 2014 decemberében családi kiránduláson jártunk Bécsben. A városközpontban tartottam a többi autó tempóját. Látszólag eseménytelenül telt utazásunk. Meglepetésként ért, hogy január végén hivatalos dokumentumot és bírságcsekket kaptam a bécsi rendőrségtől, hogy 7-8 kilométer/órával átléptem a megengedett sebességet. Csak euróban lehetett fizetni a bírságot. Nem volt egyszerű, hiszen csak bankon keresztül, deviza-átutalással lehetett kiegyenlíteni a bírságot – mondta el történetét a 34 éves szekszárdi férfi.

 

Külföldön sem érdemes túllépni a sebességhatárt. A kontinensen kevés helyen úszhatjuk meg a szabálytalankodást büntetés nélkül.

 

– A külföldi hatóságok automatikus adatlekérdezést indíthatnak a magyar rendszerben. 2011-ben született egy európai parlamenti és tanácsi irányelv – amely kötelezően mind a 28 tagállamra vonatkozik –, „a közúti közlekedés biztonságát veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjének elősegítéséről” szól – mondta el lapunknak Megyeri Zsolt rendőr őrnagy, a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

– A megállapodás nyolc szabálysértésre terjed ki. Ezek a következők: sebességhatár túllépése, biztonsági öv használatának mellőzése, áthajtás piros lámpán, ittas járművezetés, kábítószer hatása alatt történő járművezetés, bukósisak viselésének elmulasztása, közlekedés tiltott sávban, valamint mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz jogellenes használata vezetés közben. Minden esetben a gépjármű üzembentartójának adatait cserélik ki a hatóságok.

A magyar jogban az elévülési idő hat hónap ezeknél a szabálysértéseknél. Noha az elévülési idő egységes szabályozására nincs európai előírás, a Belügyminisztérium szerint a néhány hónapos elévülési idő a megállapodás hatálya alá tartozó jogsértéseknél általánosnak tekinthető.

– Eddig sem volt ajánlott külföldön szabálytalankodni. Magyarországon tavaly május óta működik az Eucaris nevű, adatcserére szolgáló közös informatikai rendszer. Ehhez hazánk még 1998-ban csatlakozott, ám a rendszer ekkor még nem szolgált arra, hogy a hatóságok szabálysértések miatt kérhessenek adatokat más országok autósairól. Az Eucarisnak jelenleg 31 európai ország a tagja, így a kontinensen kevés helyen úszhatjuk meg a szabálytalankodást büntetés nélkül – tette hozzá a Megyeri Zsolt.

 

Már az első öt hónapban sok lekérdezés jött

Hogy nem léggömbhámozásról van szó, bizonyítja, hogy tavaly május és október között 44897 lekérdezés jött más országok hatóságaitól, kizárólag kint, magyar rendszámú autóval elkövetett közlekedési szabálysértések miatt. Ebben nem szerepelnek azok az esetek, amikor a magyar autóst sikerült a helyszínen azonosítani. A mostani megállapodás hatálya az 50 eurót meghaladó bírságokra terjed ki. A behajtott összeg a végrehajtó tagállamot illeti. A bírságokat a megállapodásban részt vevő felek egymás országaiban a jogi minősítéstől függetlenül elismerik és végre is hajtják.

 

A közúti közlekedés biztonságát is javítanák

2006-ban az Eucaris a 2005-ös prümi határozatban (az aláíró országok megállapodtak arról, hogy bűnüldözési céllal egymás rendelkezésére bocsátják a nemzeti DNS-, ujjlenyomat- és gépjárműadatokat) foglaltaknak megfelelően a szabálysértő autósokra vonatkozó információkkal is kibővült. A rendszer tagjai azonban haladékot kaptak, hogy felkészülhessenek az informatikai változásokra, így Magyarországon tavaly május óta működik valójában a rendszer, ami azt jelenti, hogy a tagállamok automatikusan lekérhetik a külföldön szabálytalankodó magyar autósok adatait

Megosztás