Hírek

18 január
2016

Egyre biztonságosabbak az autópályák

2013 év végén kezdődtek azok a forgalombiztonsági fejlesztések, amelyek az autópályákon előforduló leggyakoribb baleseti okokat csökkenthetik a jövőben. A programot a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 13,5 milliárd forintos keretből valósítja meg. A beruházások területeit a fő baleseti okokból és gócpontokból vezették le. Az elvégzett munkálatok eddigi eredménye: sávokat elválasztó falak, megmagasított vadkerítések, megszűnő vízátfolyások, új kamerák és jelzőtáblák az autópályákon.

Az autópályákon bekövetkezett balesetek számának és súlyosságának csökkentése a célja annak a beruházásnak, amelyet 2013 év végén kezdett meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A Széchenyi2020 forrásaiból a hazai autópályákon olyan közlekedésbiztonsági fejlesztések valósultak meg a legnagyobb baleseti gócpontoknál, amelyekkel a jövőben megszüntethetőek azok a körülmények, amelyek korábban az ütközések kialakulásához vezettek.

Jelentős fejlesztéseket történtek

A jelenlegi statisztikák szerint évente körülbelül 600 ember szenved halálos balesetet a magyar autópályákon. Ezért is kiemelt jelentőségűek azok a fejlesztések, amelyek az autópályán bekövetkező balesetek számának és súlyosságának csökkentését célozták az elmúlt két évben.

A 2013. november-december hónapokban induló, európai uniós forrásból megvalósuló projekt keretében megvalósult a nagy forgalmú autópálya-szakaszokon a két forgalmi irány hatékony fizikai elválasztása a pályaelhagyásos balesetek megelőzése, így a biztonság további növelése érdekében.

 

Két soros beton terelőfal létesítésére került sor az M3-as, M5-ös és M7-es autópályák legkritikusabb – bevezető – szakaszain az elválasztósávban, valamint az üzemi átjárókban a korszerűtlen beton terelőelemeket lamellasorral ellátott szalagkorlátra cserélték az M1-es autópályán. Tapasztalatok szerint az új eszközök alkalmazása nyomán csökken az esélye, hogy a forgalmi irányokat elválasztó falnak ütköző járművek a megfékezésükre hivatott régi típusú betonelemeket áttolják a szemben közlekedő gépkocsik közé.

Az autópályák egyes íveiben csapadékos időben vízmegállás vagy vízátfolyás alakulhat ki, amely az ún. "vízenfutás" miatt nagyon balesetveszélyes. Ezért 17 helyszínen, az M3-as, M30-as, M6-os, M7-es és az M70-es autópályákon az út tengelyével 60 fokos szöget bezáróan hornyokat vágtak a burkolatba, amelyek így elvezetik a felesleges vizet.

Legyünk képben!

A balesetek megelőzésének további fontos eleme az autópálya-használók minél pontosabb tájékoztatása a várható időjárási helyzetről, esetleges balesetekről, torlódásokról. Ennek kiküszöbölésére olyan eszközt állítottak használatba, amely a munkálatok jelzéseit a tehergépjárműveknél magasabb szintre emeli, és messziről is jól látható.

Rossz látási körülmények között is jól látható, változtatható jelzésképű táblákat telepítettek a teljes hálózaton, összesen 29 helyszínen, amit 30 db térfigyelő kamera és 7 forgalomszámláló hurok, valamint 2 db meteorológiai állomás egészít ki. Az M0-M5 csomópontban – mivel itt az elsőbbségadás elmulasztása miatti balesetek száma jelentős – közvilágítás épült, így a jobb láthatósággal a balesetek száma csökkenthető.

A vadelütések és a velük járó balesetek számának csökkentése érdekében az M3-as autópályán 140 kilométer hosszon lett megmagasítva a vadvédő kerítés és sűrű szövésű háló lett a földbe süllyesztve.

Megosztás