Vásárlói tudnivalók

Horvátországi strandot választottak 2019-ben Európa legszebbjének

Az Európa legjobb uticéljait összefoglaló utazási portál Pasjaca-t választotta idén Európa legszebb strandjának, ami a Konavle régióban fekszik Cavtat-tól 10 percre, Dubrovniktól pedig 30 perces autóútra. Ez a partszakasz egy igazi csoda, félig a természet, félig az ember alkotta, hiszen az útépítésekhez innen is szállítottak el köveket. Majd a munkák befejeztével a természet újra átvette a hatalmat, és alakította ki a partszakaszt a jelenlegi állapotára. Egy idő után a tenger elszállította az ide került homokot, és az ember által formált alagút újra láthatóvá vált. 

A harmadik helyen Nugal partszakasza áll Tucepi-nél. A részben nudista strand a természet szerelmeseinek egyik kedvence. Ez a strand Makarska-hoz van közel, elég eldugott helyen, hiszen gyalog kb. 30 perces séta eljutni az úttól. 

Új utazási tendenciák az Y és a Z generációnál

Összesen több mint 800 milliárd dolláros vásárlóerővel rendelkezik a mai Y és Z generáció, utazási és pénzköltési szokásaik azonban merőben eltérnek a korábbi generációkétól – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatói által végzett kutatásból.

 

A turizmus jelenleg legmeghatározóbb fogyasztói csoportja elsősorban az élményeket keresi, és egyértelműen leteszi a voksát a digitális megoldások mellett. Mivel a Z generációsok 2020-ra a világ vásárlóinak 40 százalékát fogják kitenni, a szállodáknak is alkalmazkodniuk kell a változáshoz az üzleti siker érdekében.

Saját kutatásban vizsgálták az Y és Z generációs fiatalok – azaz az 1980-1994 között született ún. Millenárisok, és az 1995-2000 között született digitális bennszülötteknek is nevezett korosztály – utazási szokásait a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) turizmus szakjának oktatói. A több mint 300 fős, a hallgatók körében végzett kutatás azt mérte fel, milyen elvárásokat támaszt a korosztály a szállodákkal szemben és mi jelent számukra értéket utazásaik során. Bár nem ez a két korcsoport napjaink legnagyobb létszámú fogyasztói szegmense, kétségkívül ők rendelkeznek a legmeghatározóbb vásárlóerővel: a 86 millió főt számláló Y generáció esetében ez évi 200 milliárd dollárt jelent, míg a jelenleg még fiatal, de már sok esetben önálló keresettel rendelkező Z generáció a családi költésekre gyakorolt hatása révén már 600 millió dolláros vásárlóerővel bír. Az utóbbi csoport szülőktől kapott zsebpénze évi további 44 milliárd akár utazásra is elkölthető dollárt jelent világszinten.

Ezért utaznak a fiatalok

A felmérés eredményei szerint a korosztály legnagyobb hányada (55 százalék) elsősorban üdülési és pihenési célból utazott az elmúlt fél évben. A második leggyakoribb utazási cél a városlátogatás volt (19 százalék), melynek oka valószínűsíthetően az európai nagyvárosok kedvezményes és gyors elérési lehetősége a fapados repülőjáratok révén, valamint az egyetemisták megnövekedett utazási igénye. Az üzleti célból történő utazás elsősorban az Y generációt jellemezte, a vizsgált csoportban ez a harmadik leggyakoribb (9 százalék) tényező.

Rövid utazások, minél gyakrabban

A megkérdezettek körében a kétéjszakás utazások a legnépszerűbbek (35 százalék), melyeket a listán a 4-7 éjszakás tartózkodások követnek, a hosszabb, akár kéthetes utazásokat kedvelők aránya azonban csupán 5 százalék. A kitöltők közel kétharmada évente háromnál is több alkalommal utazik, így ez a korosztály – a korábbi generációkkal ellentétben – már nem évente egy-egy hosszabb utazásra gyűjt, hanem több rövidebb pihenési lehetőséget keres. A fiatalok jellemzően párjukkal vagy családjukkal indulnak útnak.

A hostelek ideje lejárt

A szegmens szállodákkal szemben támasztott legmagasabb elvárása az, hogy a szobák és a belső terek tiszták és rendezettek legyenek. Hasonlóan fontos a korosztály szemében a barátságos személyzet és a biztonság. A legfontosabb kritériumok között szerepel továbbá a szállodában kínált ételek és italok minősége, az elvonulás lehetősége, valamint a szálláshely megfizethetősége is. A válaszadók több mint fele a 4 csillagos szállodákat részesíti előnyben, de kedveltek a 3 csillagos hotelek (36 százalék) is. Mivel a fiatalok már egyetemi éveik alatt is dolgoznak, meg tudják fizetni a magasabb kategóriájú szálláshelyeket, így az 1 és 2 csillagos hostelekben és panziókban csupán 1-2 százalékuk száll meg. A hallgatók nagy többsége saját bevallása szerint egyáltalán nem lojális a már kipróbált szállodákhoz – mindez párhuzamba vonható a Z generáció általános jellemzésével, mely szerint számukra a termék sokkal fontosabb a márkánál, ezért gyorsan és könnyen váltanak a márkák között a magasabb minőség reményében. A METU egy korábbi, kifejezetten a különféle generációk általános márkahűségét vizsgáló kutatásából szintén kiderül, hogy a Z generációsok között a legalacsonyabb a márkákhoz hűségesek (27 százalék) és a legmagasabb a hűtlenek aránya (12 százalék).

Élményszerzés mindenekelőtt

Az Y és Z generációkra összességében igaz, hogy a különleges, egyedi programokat és szolgáltatásokat keresik, elégedettségüket megszerzett élményeik befolyásolják. Folyamatosan keresik a digitális eszközhasználat lehetőségeit, élményeiket pedig azonnal megosztják a közösségi oldalakon. „2020-ra a Z generáció alkotja majd a világ vásárlóinak 40 százalékát, a megszólításukhoz pedig a szállodáknak is változtatniuk kell az eddig megszokott módszereken” – mondta Kulcsár Noémi, a METU Turizmus-vendéglátás alapszakjának szakvezetője. „Ez a korosztály már mindent digitálisan intéz és online értékelések alapján választja ki, hol szeretné eltölteni az idejét. Napjaink fiataljai már nem standardizált szolgáltatásokat, hanem személyre szabott élményeket keresnek utazásaik során.” A megkérdezettek számára a szállodai szolgáltatások közül a legnagyobb élményértékkel a gasztronómia bír, ezt pedig a wellness & beauty szolgáltatások, valamint a szobák, belső terek dizájnja és hangulata követi – utóbbi két tényező szinte azonos értékű a korosztály számára.

Forrás: orientpress.hu

HOSSZABB IDŐRE LEZÁRJÁK A LETENYE - GORIČAN I. KÖZÚTI HATÁRÁTKELŐHELYET!

Letenye - Goričan I. közúti határátkelőhelyen jelenleg az autóbusz-forgalom kivételével a személyforgalom és a teherforgalom határátléptetésére van lehetőség. A Mura-híd átépítésének időszakában a fenti forgalmi kategóriák határátléptetésére Letenye - Goričan II. autópálya határátkelőhelyen kerül sor. A teherforgalom ellenőrzésére az autópálya határátkelőhely autóbusz forgalmi sávjában, a személyforgalom ellenőrzésére a személyforgalmi sávokban nyílik lehetőség.

Alternatív, elkerülő útvonalként a főosztály Barcs közúti (a tehergépjárművek súlykorlátozása nélkül), valamint Berzenceközúti határátkelőhelyet javasolja igénybe venni (itt a tehergépjárművekre 20 tonnás súlykorlátozás érvényes).

A másik ilyen lehetséges elkerülő útvonal az M70-es autóút Szlovéniába vezető szakasza, azonban ezen az útvonalon is átépítési munkálatok folynak, ezért itt is kisebb torlódásra lehet számítani.

Sportturizmus: az utazás új trendje a 21. században

A sport az Európai Unió bruttó össztermékének 3 százalékát teszi ki és 7,3 millió embert foglalkoztat, míg a turizmus – az Unió harmadik legnagyobb iparága – a termelés 8,1 százalékát teszi ki és több, mint 16 millió embert foglalkoztat, ami 7,8 százaléka (direct+indirect) a teljes lakosságnak. A sportcélú utazások az elmúlt két évtizedben rendkívül megnövekedtek, mára az Unión belül minden negyedik utazás sportcélú.

A szakértők jelentős, akár évi 6 százalékos növekedést jósolnak ezen a területen, ami jelentősen meghaladja a klasszikus turisztikai utazások évi 4 százalékos növekedését.

A kifejezetten sportcélú utazások 2005 és 2017 között megduplázódtak (46 milliárd amerikai dollárról 90 milliárd dollárra értékben). A másik érdekes adat, hogy megfelelő targetálás esetén a sportcélú utasok 58 százaléka visszatér a desztinációba.

Sport látnivalók, sportélmények, szabadidősportok

A turisztikai vonatkozású sportpiacnak számos csoportja van. Ezek az alábbi három kategóriába sorolhatóak be:

1. Sport látnivalók

Az egyik legnépszerűbb a „sport látnivalók”, azaz a világversenyekre, meccsekre való látogatások (évi 15 millió utazás világszinten), melyben Budapest vezető szerepet tölt be, a tavalyi évben is, és idén is számos (asztalitenisz, vívás, öttusa, kajak-kenu) világversenynek adtunk és adunk otthont. (A közelmúltban a kormány külön szervezetet is létrehozott a feladatra Sportesemények Szervezéséért, Lebonyolításáért és Sportszolgáltatásért Felelős Nonprofit Kft. néven.)

Ez a fajta turizmus egyébként leginább az amerikai kultúrában terjedt el, de számos más sportág és nemzet is jelen van az élmezőnyben; a legnézettebb (átlagos nézőszám) versenyek pl. a Forma1 (203 ezer), az NFL (67 ezer), a Bundesliga (44 ezer), az Ausztrál Football (36 ezer), majd az MLB, Ír Hurling, Indiai Krikett, Rugby, NBA és jéghoki stb. Szintén az amerikai kultúrához köthető a „nosztalgiasport turizmus”, mely az úgynevezett „Hall of Fame”-típusú kiállításokra, tárlatokra épült.

2. Sportélményre épülő turizmus

A „sportélményre épülő turizmus” szinte minden sportágat érint, a tömegsportokon túl (pl. futás, kerékpár, úszás) a kisebb szub-sportok is jelentős utazást generálnak saját közösségeikben, melyek mögött a különleges és egyedi infrastruktúra, illetve a versenyek állnak.

A tömegsportok élén a városi maratonok állnak, szinte külön iparágat teremtve, a "fogyasztók" pedig erőszeretettel tervezik így, a versenyek mentén több állomásos utazásaikat. 

A legnépszerűbb maratonokra (mint a New York-i, a chicagói, a párizsi, a londoni és a berlini) több százezren jelentkeznek, de mindössze 36-50 ezer fő indulhat évente. Az extrém és kisebb szub-sportok szintén jelentős utazási kapacitást generálnak saját közösségeikben, melyek mögött a különleges és egyedi infrastruktúra, illetve a versenyek állnak; így van ez a „környezettől függő” (például szörf, snowboard) és a városi sportoknál egyaránt (ilyenek a gördeszka, a falmászás, vagy éppen a foci.

3. Szabadidősport

A szabadidősport erősödésével a sport továbbá – hasonlóan a gasztronómiához – önálló kikapcsolódásként is megjelenik, vagyis az utazók már nem hagyják otthon edzőfelszereléseiket még egy rövidebb utazás alkalmával sem, hiszen az adott desztinációban is folytatni kívánják kedvenc sportjukat. Ez a piac jelenleg még gyerekcipőben jár, így kevés adat áll rendelkezésre arról, hogy a városi sportszolgáltatók mennyi belépőt értékesítenek „ideiglenes felhasználók” számára, valamint hogy hányan járnak futni például a Margitszigetre a helyi szállodákból és egyéb fogadóhelyekről, de a 21. században minden bizonnyal jelentős piaccal lehet kalkulálni. Budapest számára tehát egyrészt városfejlesztési, másrészt kommunikációs feladatként kell tekinteni a turizmus új formájára, hogy a meglévő infrastruktúra és működő vállalkozások és közösségek a turisták számára is elérhetőek legyenek. A sportközösségek számára pedig az a legjobb stratégia, ha már most elkezdenek láthatóvá válni, mert jelentős bevételre tehetnek szert például az Airbnb új „experience”, azaz élmény-szolgáltatások platformájával.

Forbes.hu

2019 utazási trendjei – Foglalj időben

A trendforduló velejárója volt az is, hogy sokan pórul jártak a kivárással és egyáltalán nem, vagy csak lényegesen drágábban és kompromisszumok árán tudtak elutazni. A spontaneitás mellett egyre komolyabb teret nyer a tudatosság; mindenki számára egyre fontossá válik a jobb tervezhetőség, ami miatt mind az utazásszervezők mind az egyéb szolgáltatók egy irányba mozognak. Nagyon komoly előfoglalási kedvezményekkel igyekeztek megtartani régi és megnyeri maguknak az új ügyfeleket.
 
 
Szintén az év eleji döntések irányába mutató trend, a sok összevont hosszú hétvége és az is, hogy nagyon sok munkahely elvárja a dolgozóktól a szabadságaik tervezett ütemezését. Akik manapság úgy döntenek, hogy élnek a korai foglalások anyagi előnyeivel, a szállodákban és a buszokon is jobb helyeket és jobb áron tudnak lefoglalni, mint a késve ébredők. Az utóbbi 8-10 évben ugyanez az üzleti modell figyelhető meg a nagyobb hotelek és a fapados légitársaságok üzleti árképzésében is. Az ún. „ first minute ” döntéseket extra kedvezményekkel honorálják,
 
azaz minél korábban foglalunk, annál jobb árat és sok esetben plusz szolgáltatásokat is biztosítanak nekünk.
 
Az utazási döntésekben fontos tényezővé váló biztonság szerepe is komolyan felértékelődött. Egész Európában nagyon sokan félnek a terrorizmustól és döntenek a biztonságosabbnak tartott régiók mellett. Mindenütt rohamosan fejődik a belföldi turizmus is és az autóval vagy fapados járatókkal könnyen, gyorsan és kedvező áron elérhető helyekre utaznak a turisták.
 
A magyar utazók kedvencei keveset változtak. Hasonlóan az előző évekhez nagyon keresettek a tengerparti és a balatoni szálláshelyek: Repülővel az európai nagyvárosok mellett elsősorban Törökországba, a görög szigetekre, Olasz és Spanyolországba utazunk. A Kanári-szigetek, Bulgária, Albánia, Egyiptom, Tunézia, Málta és Dubai turizmusa is szépen fejlődik. A közúton elérhető úti céloknál a környező országok magyar lakta területei mellett Németország, Ausztria, Görögország, Horvát- és Olaszország vezetik a népszerűségi listákat. A magyar utazók örök kedvence a Balaton, de az elmúlt évek nagyon komoly fejlesztéseinek köszönhetően nagyon sok hazai úti célt keresnek fel honfitársaink.
 
Új trend az is, hogy az internet használatának köszönhetően egyre több információt igényelnek az utazók. Szívesen olvasnak blogokat és utazási magazinokat mielőtt döntenének. Szintén pár éves az a trend is, hogy az utazások során készült fotókat Utazási Élményeket megosztjuk a közösségi portálokon, melyekkel egymást újabb utazásokra is inspirálják az utazók.
 
Forrás: Cartour magazin

KIHASZNÁLTÁK AZ ŐSZI UTAZÁSI SZEZONT A MAGYAROK

Októberben 5,4 százalékkal nőtt a szálláshelyek vendégforgalma, a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 1,8 százalékkal, a belföldi vendégek által eltöltötteké 9,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának adatait. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön azt közölte: megközelítőleg félmillióan, vagyis 6,5 százalékkal többen érkeztek hazánkba a határon túlról, a magyar vendégek száma pedig 530 ezer volt ebben a hónapban, 9,6 százalékos emelkedést produkálva tavaly októberhez képest. A belföldi forgalom dinamikus növekedésében szerepet játszott a rendkívül kedvező októberi időjárás, illetve a négynapos hosszú hétvége is – jegyezte meg jelentésében a KSH.

A több vendég több bevételt is hozott a hoteleknek: a kereskedelmi szálláshelyek 12,3 százalékkal teljesítettek túl éves összevetésben, miközben a szobák átlagára októberben 7,2 százalékkal magasabb, 22 500 forint volt. Októberben 46,257 milliárd forint volt a szálláshelyek bevétele, míg a vendéglátás magas, 38,7 százalékos növekedéssel 11,520 milliárd forintra növelte forgalmát.

Stabilan jól teljesít a magyar gazdaság, a kiemelkedően szereplő belföldi turizmus is ezt támasztja alá – jegyezte meg a friss jelentés kapcsán a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója. Guller Zoltán rámutatott: októberben – a magyar és a külföldi vendégek számát összeadva – egymillió turista fordult meg hazánkban, ami az egy évvel korábbi adathoz képest nyolcszázalékos növekedést mutat. Az év első tíz hónapjában pedig a bel- és külföldi vendégek száma együtt megközelítette a 11 milliót – mondta. A vezérigazgató kiemelte, hogy az év első tíz hónapjában Magyarországon a turizmus jobban teljesített, mint Csehországban és Ausztriában. Január–októberben a tavaly azonos időszakival összehasonlítva négy százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma, öt és fél százalékkal több vendég érkezett az országba.

Október végéig a Németországból érkezett vendégek több mint 1,9 millió éjszakát töltöttek el hazánkban, míg az Egyesült Királyságból érkezettek 878,4 ezer vendégéjszakája meghaladta a 710 ezer osztrák vagy a 817 ezer cseh vendégét. A legnagyobb növekedést az ukrán küldőpiacról mérték: az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 44,9 százalékkal emelkedett, emellett 18,5 százalékkal nőtt a kanadai, 16,9 százalékkal a kínai és 12,7 százalékkal a spanyol vendégéjszakák száma Magyarországon. Az Amerikai Egyesült Államokból 30 százalékkal több turista érkezett, mint tavaly októberben, ami annak köszönhető, hogy Budapest közvetlen repülőjárattal New York és Chicago mellett immár Philadelphiából is elérhető – jegyezte meg az ügynökség vezérigazgatója.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége lapunkkal azt közölte: Budapesten a szállodák átlagos szobafoglaltsága 3,6 százalékkal nőtt, ezen belül kiemelkedő volt a négycsillagos szállodák teljesítménye. A Balatonnál is bővült az őszi forgalom: a régióban mért vendégéjszakák száma októberben négy százalékkal múlta felül a tavalyit – itt is a négycsillagos hotelek teljesítettek a legjobban.

A látogatottság növekedése január és október között a Dél-dunántúli régió kivételével az összes idegenforgalmi régióban megfigyelhető volt, a legnagyobb mértékű bővülést a Dél-alföldi régióban mérték, ami a debreceni légikikötő stratégiai szerepének köszönhető.

Adóreform jön Horvátországban

Zdravko Maric pénzügyminiszter a legfontosabbak között említette az áfacsökkentést: a kormány 2019-ben egyes termékekre 25 százalékról 13 százalékra, 2020-tól pedig egységesen 24 százalékra csökkenti általános forgalmi adót (áfa). 2019 január elsejétől 13 százalékos áfával rendelkeznek a különböző élelmiszeripari termékek, a nyers hús, a tojás, a gyümölcs és gyermek pelenka.

A kabinet változtatásokat tervez a személyi jövedelmi adó (szja) terén is. Az szja 17 500 és 30 ezer kuna (1,3 millió forint) közötti jövedelem után 36 százalékról 24 százalékra csökkenne. Ezzel a kormány azt szeretné elérni, hogy azok a munkavállalók, akik például az IT-szektorban dolgoznak, valamint a magasan képzett szakemberek, mint az orvosok és a gyógyszerészek magasabb a fizetéshez jussanak, ne hagyják el az országot.

A törvényjavaslat szerint megszüntetnék a foglalkoztatási és a munkahelyi egészségvédelmi járulékokat, előbbi 1,7, utóbbi 0,5 százalék, és növelnék az egészségbiztosítási járulékot 15 százalékról 16,5 százalékra. Csökkenne továbbá az ingatlanforgalmi adó is 4 százalékról 3 százalékra.

Forrás: portfolio.hu

Mire figyeljünk, ha ősszel utazunk külföldre?

Tájékozódjunk előre!

Akár pihenés, akár munka szólít minket ősszel külföldre jó, ha alaposan felkészülünk arra, hogy az adott országban milyen allergénekre számíthatunk. Nem mindegy, hogy szálláshelyünk egy magas épület sokadik szintén helyezkedik el, ahova a növények pollenjeivel már szinte egyáltalán nem érnek fel, vagy egy földszinti apartmanba, amelyet körülölel a természet. Ha ez utóbbiról van szó és valamilyen növény - vagy növények - pollenjeire vagyunk allergiásak, akkor nézzünk utána annak, hogy ez a bizonyos fajta megtalálható-e a közelben és éppen ott mikor virágzik. Minél távolabbra utazunk, annál nagyobb eltérés lehet a hazánkban megszokotthoz képest.

Ha azonban például porallergiásak vagyunk, akkor bárhova is menjünk, számítanunk kell arra, hogy rosszabbodhat az állapotunk, ahogy arra is, hogy egy állatokkal teli farmon bizony előjöhetnek az állatszőrre vagy tollra produkált tüneteink. Sőt, még akár azokon a szálláshelyeken is, amelyekre házi kedvenceket is lehet venni. Por és állatszőr és toll allergia esetében is kerüljük a szőnyegpadlós, míg penészgomba allergiánál a medencéhez közeli, nedvesebb szálláshelyeket.

Tengerpart és magaslati levegő 

A pollenallergiások számára kétségtelenül a legjobb választás a tengerpart, így ha van rá lehetőségünk és megválaszthatjuk az utazásunk célját, ezt tegyük a lista elejére. A sós víz és a nedves levegő ugyanis nem csak tisztán tartják a légútjainkat, de még az ekcémás bőrre is gyógyírt jelentenek, még őszi időszakban is. A tengerpartnál már csak egy tengeri hajóút lehet tökéletesebb a pollenallergiások számára. 

A hegyvidék szintén remek választás, hiszen 1500 méter felett nem élnek meg az atkák, ráadásul a légszennyezettség is jócskán csökken, így a porallergiások szervezete nyugodtan regenerálódhat.

Az esetleges kellemetlenségek és magyarázkodások elkerülése végett minden gyógyszert eredeti csomagolásban tárolva vigyük magunkkal, így ráadásul mindig kéznél lesz a használati utasításuk is. Vigyük magunkkal a személyi okmányaink mellett a legutóbbi ambuláns lapjainkat és egyéb állapotunkra vonatkozó dokumentumokat, leleteket is.

Utazás közben

Ha autóval utazunk és módunk van rá, akkor kora reggel vagy késő éjjel induljunk el, amikor a légszennyezettség jóval alacsonyabb, mint a többi napszakban. Beszállás előtt 5-10 perccel -időjárástól függően - kapcsoljuk be a klímát vagy a fűtést, hogy legyen ideje távozni a rendszerből a penészgombának, pornak és minden egyéb számunkra irritáló anyagnak. Fontos az autó hűtő-fűtő rendszerének alapos tisztítása, fertőtlenítése és karbantartása is, különösen hosszú út előtt. Kiemelt figyelemmel ellenőrizzük a pollenszűrő állapotát. Ha mindent rendben találunk, felhúzott ablak mellett biztonságosan, zárt térben utazhatunk így, a külső allergének nem - vagy csak kis mértékben - jutnak be a jármű belsejébe.

Úti patika

Ha allergiánk olyan mértékű, hogy gyógyszeres segítségre van szükségünk, utazás előtt írassunk fel a kezelőorvosunkkal annyit, hogy biztosan elég legyen. Vény nélküli készítményekkel is felszerelkezhetünk, ilyen például a szemcsepp, illetve az orrspray. Válasszunk mindig könnyen és biztonságosan használható termékeket.

Az orrspray tenger vizes változat - ez segíthet repülős utazás közben is, hiszen a fedélzeten kifejezetten száraz a levegő - de még inkább olyan komplexebb hatóanyagokkal rendelkező terméket válasszunk, amely hatékonyan csökkenti az orr nyálkahártyájának a duzzadtságát és a váladékürülés megkönnyítését. Az illóolajokat is tartalmazó orrsprayk nem csak abban segítenek, hogy újra levegőhöz jussunk, hanem a nyálkahártyát is megóvják a kiszáradástól.

Jó, ha tudjuk, hogy a bedugult orr nem csak kellemetlen, de számos újabb probléma forrása is lehet. Ha szájon át lélegzünk tisztítatlan, hidegebb levegőt szívunk be, amely károsíthatja a nyálkahártyát, hosszútávon pedig fejfájást, fülgyulladást és szaglószervi zavarokat is okozhat. Egy jól megválasztott és megfelelően használt orrspray használatával mindezt megelőzhetjük.

Forrás: hazipatika.hu

Idén jóval több magyar turista járt Horvátországban

 

Marin Skenderovic elmondta: az augusztusban Horvátországba látogató 206 ezer magyar turista révén a 7. legjelentősebb küldő nemzetnek számít Magyarország. Az ott töltött 1218 ezer vendégéjszaka 6,8 százalékkal haladja meg a 2017-es hasonló időszak adatát, amivel ezen a listán a 8. legtöbb vendégéjszakát adó országnak számít Magyarország.


    
Augusztusban mintegy 4 millió 586 ezer turista - közülük 4 millió 266 ezer külföldi - pihent Horvátországban, számuk 3,3 százalékkal, a külföldieké 2,7 százalékkal több a múlt év augusztusinál. 

A vendégéjszakák száma 0,7 százalékkal  32 millió 114 ezerre emelkedett, a külföldiek tartózkodási ideje ugyanakkor csak 0,3 százalékkal nőtt 28 millió 379 ezerre.
    
A turisztikai szakember beszélt arról is, hogy az első 8 hónapban 548 ezer magyar turista 2 millió 887 ezer vendégéjszakát töltött az adriai államban. A vendégszám 8,7 százalékkal, a tartózkodási idő 7,2 százalékkal bővült. Mindkét adat növekedési üteme meghaladja az összesített adatokét. 

Marin Skenderovic úgy látja: a magyar turisztikai adatok évek óta folyamatosan tartó növekedési ütemének köszönhetően idén akár elérheti Horvátországban a 600 ezret a magyarok száma, az ott töltött idő pedig meghaladja a 3 millió vendégéjszakát. A múlt évben 572 ezer magyar turista nem egészen 3 millió éjszakát vendégeskedett Horvátországban.
    
Az idén augusztus végéig 15 millió 678 ezer vendég 88 millió 130 ezer éjszakát töltött az országban, ami 5,3 százalékos, illetve 3,9 százalékos emelkedést jelent. Ebből 14 millió 59 ezer volt a külföldi, akik 78 millió 241 ezer éjszakát pihentek, így 5 százalékkal többen voltak és 3,7 százalékkal hosszabb ideig maradtak, mint egy évvel korábban.

Forrás: Profitline.hu

UTAZÁS: MELYIK ORSZÁGBA KELL VÉDŐOLTÁS ÉS MILYEN?

Ha nem szeretnél egy csúnya betegséggel gazdagodni a várva várt külföldi nyaraláson, akkor az ajánlott védőoltásokra is érdemes egy kis plusz időt és pénzt szánni. Tudtad például, hogy sárgaláz elleni védőoltás nélkül negyven országba be sem engednek? Dr. Béres Zsuzsanna járványügyi orvost, a Budai Oltóközpont szakemberét kérdeztük, mi mindent kell tudni a leggyakoribb és legveszélyesebb fertőzésekről, illetve azok megelőzéséről.

Ami ellen nincs megfelelő oltás

Malária

A WHO kimutatásai szerint évente mintegy 500 millió ember betegszik meg maláriában, és több mint kétmillió ember meg is hal a fertőzés következtében. Mivel a kórokozónak négy fő altípusa van, a tünetek és a lappangási idő is nagyon változatos lehet. A leginkább érintett területek Afrikában a Szaharától délre eső országok, az indiai szubkontinens, valamint Közép- és Dél-Amerika országai. A maláriát terjesztő szúnyogok kétezer méter alatt fordulnak elő, a városokat és a légkondicionált szálláshelyet nem kedvelik, és alkonyat és napfelkelte között szoktak lakmározni.

"Aki magas rizikójú területre utazik, annak a megelőzés miatt már az indulás előtt néhány héttel el kell kezdenie szednie a gyógyszert, és a hazaérkezés után is még ajánlott alkalmazni azt. A veszélyeztetett területeken törekedjünk arra, hogy minél kisebb testfelület legyen szabadon, és szerelkezzünk fel a megfelelő szúnyogriasztó eszközökkel is: fontos lehet a szúnyogháló és a legalább 30 százalékos hatóanyag-tartalmú (dietiltoulamid, picaridin, IR3535) szúnyogirtó spray használata" - tanácsolja dr. Béres Zsuzsanna. 

Dengue-láz

A szintén szúnyogok által terjesztett dengue-láz ellen csak a szúnyogcsípés elleni védekezés jelenthet megoldást. A vírus klasszikus formája világszerte előfordul a trópusi területeken, míg a vérzéses forma főként Ázsia déli részére jellemző. A maláriát terjesztő társaikkal szemben ezek a szúnyogok főleg napközben csípnek, és városokban vagy azok közelében levő sekély állóvizekben (esővizes tocsogók, lápok, mocsarak) élnek és szaporodnak. Fontos megjegyezni, hogy négyféle dengue-vírus is létezik, és az egyik által okozott fertőzés átvészelése nem nyújt védelmet a többi ellen. 

Kolera 

A betegség fertőzött vízzel és élelmiszerekkel terjed elsősorban Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában. Éppen ezért arra is oda kell figyelni, hogy csak palackozott vizet igyunk és fogmosáshoz is azt használjunk. Megelőzés gyanánt segítségünkre lehet egy iható vakcina is, amit krónikus bélbetegeknek különösen ajánlott fogyasztani.

Melyik országba milyen védőoltás kell?

Európa: 

Olaszország, Horvátország, Görögország, Bulgária, Spanyolország és Törökország közepesen, illetve erősen fertőzöttek hepatitis A és B vírussal.

Afrika

Dél-Afrika Köztársaság: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Egyiptom: diftéria-tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Kenya: hepatitis A, hepatitis B, malária, sárgaláz, tífusz

Seychelle-szigetek: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Tanzánia: malária, hepatitis A, hepatitis B, meningitisz, sárgaláz, tífusz, veszettség

Tunézia: diftéria-tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Ázsia

Fülöp-szigetek: diftéria-tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Hongkong: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, meningitisz, tífusz

India: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, meningitisz, veszettség

Indonézia: diftéria-tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária, gyermekbénulás

Izrael: hepatitis A, hepatitis B

Japán: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B

Jordánia: diftéria-tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Kína: malária, hepatitis A, hepatitis B, meningitisz, tífusz, veszettség, diftéria, tetanusz, gyermekbénulás

Maldív-szigetek: hepatitis A, hepatitis B, tífusz, diftéria-tetanusz, veszettség

Szingapúr: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Tajvan: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Thaiföld: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Törökország: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Amerika

Amerikai Egyesült Államok: bárányhimlő, diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis B, meningitisz,rubeola, kanyaró, mumpsz

Argentína: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Bahama-szigetek: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Brazília: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária, sárgaláz, meningitisz

Chile: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Costa Rica: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Dominikai Köztársaság: diftéria, tetanusz, gyermekbénulás, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, malária

Haiti: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, malária

Jamaica: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Kanada: hepatitis B, bárányhimlő, meningitisz, rubeola, kanyaró, mumpsz

Kuba: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Mexikó: malária, diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Venezuela: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség, meningitisz, malária

Ausztrália és Óceánia

Ausztrália: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Fidzsi-szigetek: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis B, tífusz

Tahiti: hepatitis A, hepatitis B, tífusz, veszettség

Új-Zéland: diftéria, tetanusz, hepatitis A, hepatitis BElsőre egy kicsit ijesztő lehet a sokféle ajánlott oltás, de jó néhány esetben évekre, vagy akár egy életre védettek lehetünk. A felvilágosítást nyújtó szakember pedig a rangsorolásban is segít az egészségi állapot, az életkor, az adott országban eltöltött idő hossza, valamint az ottani aktivitás ismeretében.

Forrás: utazaselott.hu